УРОКИ ГЕОГРАФІЇ

У НАС В ГОСТЯХ ІНДІЯ 

 Мета: забезпечити засвоєння учнями знань про характерні риси економіко - географічного положення Індії, особливості природних умов і ресурсів, розміщення населення й господарства, культурно-істо¬ричні особливості країни; розвивати творчі здібності учнів, логічне мислення, формувати культуру спілку-вання; продовжити розвивати інтерес до предмета; формувати вміння працювати са¬мостійно та в групах, виховувати почуття доброти й ми¬лосердя до людей інших національ¬ностей.

 Обладнання: політична карта світу, фізична й економічна карти Індії, фотоілюстрації історичних пам'яток, презентація «Індія».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форма проведення: урок-подорож
 ХІД УРОКУ
 І.Організаційний момент.
 ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Епіграф уроку: Глянь, о душе моя,—ось жадана земля, Ось земля споконвічна прочан. Глянь на Індію ти, на той берег святий. Де вселюдно шумить океан. Р. Тагор
 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя: Винятково багатоманітна і багатолика ця країна — далека і близька, розташована на півострові Індостан, який часто іменують субконтинентом. «Країною чудес» називали її мореплавці й мандрівники минулого за казкову красу і багатство; «країною снігів і пальм» — самі індійці за вічнозелену рослинність (не випадково уособленням країни є пальма) і величні хребти Гіма¬лаїв і Каракорума, покриті вічними снігами. Це країна контрастів, де плоска, як стіл, Індо-Гангська рівнина межує з найвищими гірськими вершина¬ми, посушливе Деканське плоскогір'я — з південними штатами, що потопають у тропічній рослинності, а різко континентальний клімат внутрішніх областей, де нестерпна спека літніх місяців змінюється пронизливими холодом у зимовий сезон, межує з морським кліматом прибережних зон, особли¬во на півдні, де поділ на сезони по суті стає умовністю. Дуже часто її називають «країною мовних джунглів». І це не випадково, оскільки в країні налічується понад півтори тисячі мов і говірок, хоч основними, консти¬туційно визначеними залишаються п'ятнадцять, яки¬ми розмовляє 90 відсотків населення країни. Індія — воістину велична країна, де живе працьо¬витий, талановитий, сповнений сил і почуття власної гідності народ. Запис на дошці Основою економіки Індії є господарство, яке: • дає сировину для галузей текстильної, джутової; цукрової промисловості;
  врожайність сільськогосподарських культур одна з найнижчих у світі;
  переважає рослинництво (4/5 товарної продукції сільського господарства);
  у рослинництві 4/5 — це продовольчі культури: рис, пшениця, просо;
  посідає І місце у світі за кількістю ВРХ (викори­стовують її як тяглову силу); на північному заході роз­водять овець.
  Індія посідає друге місце у світі за розмірами зрошу­вального землеробства.

IV. Вивчення нового матеріалу.
Зупинка  «Картографічна»
·                        Визначення ГП країни.
Площа: 3,287 млн. км2. Населення: 1,21 млрд. осіб. Столиця: Нью-Делі. Глава держави: президент. Державний устрій: федеративна республіка. Входить до Співдружності націй, очолюваного Великобританією.
Адміністративний поділ: 28 штатів, 7 союзних територій.
Республіка Індія розташована в Пів­денній Азії на півострові Індостан, що за формою нагадує трикутник, наче відгороджений від іншої Азії високою стіною Гімалаїв.
На півдні, сході, заході країна оми­вається Аравійським морем і Бен­гальською   затокою   Індійського океану.
Індія межує з Пакистаном, Афга­ністаном, Китаєм, Непалом, Бута­ном, Бангладеш і М'янмою. Найдовшим  є кордон з Китаєм, що проходить головним Гімалай­ським хребтом.
Близькими морськими сусідами Ін­дії є острівні держави Шрі-Ланка і Мальдівська Республіка.
Через Індію проходять міжнарод­ні торгові шляхи, що поєднують Азію, Європу, Африку і Австралію. Це, безумовно, сприяє встановлен­ню Індією зовнішньоекономічних зв'язків.
·                        Запис у зошит назв сусідніх країн, основних форм рельєфу на найбільших міст.
Зупинка «Історична»
Європейці почали колонізувати Ін­дію ще в XVI ст.— португальців, Голландців, французів, англійців привабили її легендарні багатства. Англійці отримали перемогу над су­перниками в ході тривалих війн, і з середини XIX ст. до 1947 р. Ін­дія фактично була сировинним до­датком Британської імперії, звідки вивозилися практично всі промис­лові вироби.
Індія — найбільша держава Півден­ної Азії. Це країна контрастів як з точки зору природних умов, так і соціально-економічної ситуації.
·                        Винаходи індійців    (розповіді учнів)

Зупинка «Природна»
·Характеристика природних умов та ресурсів  (робота з текстом підручника )
Зупинка «Народна»
·     Загальна характеристика населення країни
1 учень: Індія займає близько 2% площі сві­тової суші, а її населення становить близько 15% населення планети. За кількістю жителів Індія посідає друге місце після Китаю.
Середня густота населення ста­новить 324 осіб, на км2 і є однією з найвищих у
 світі. У деяких ра­йонах густота населення досягає  понад 750 осіб на км2.
 Для Індії характерна висока народжуваність, пов'язана з традиційно  ранніми шлюбами і багатодітними сім'ями.
Середня тривалість життя індусів до  недавнього часу становила всього 32 роки, нині перевищує 62 роки. Чоловіче населення Індії за чисельністю переважає над жіночим: на 100 жінок припадає 107 чоловіків.
Близько 65% населення країни проживає у селах. Підсилення міграційних процесів привело за останні півстоліття до формування таких гігантських агломерацій, як Мумбаї (Бомбей), Калькутта і союзна територія Делі з однойменною столицею. Найбільші міста: Бомбей, Делі, Калькутта, Хайдарабад, Бангалор, Мадрас.
Індія — багатонаціональна країна. Процес формування нації ще не за­кінчений. Найбільша етнічна спіль­ність — хіндустанці, мова яких — хінді — проголошена державною. Мовою державного спілкування є англійська. Також у штатах Індії визнані як офіційні і використовуються ще 14 мов
Серед народів Індії широко поши­рені різноманітні релігійні віруван­ня, звичаї та традиції. 82,6 % — індуїсти (вірять в багатьох богів та культ явищ природи). У країні найбільше у світі мусульманського населення — по­над 120 млн. осіб. В Індії діє складна кастова система, що розділяє людей приблизно на 3 тис. груп, яка ви­значає не тільки місце кожної кас­ти в суспільстві, а й численні за­борони, зокрема заборони на про­фесії, контракти, шлюби. Попри урядові реформи, кастова система досі залишається важливим аспек­том життя індійців.
12% — мусульмани. Поширені та­кож такі релігії, як сикхізм, буд­дизм, християнство.
·     Особливості проживання та відмінність у рівні життя
2 учень: Багатство і злидні живуть пліч-о-пліч. Заможні верстви Індії становлять менш ніж 4% від загаль­ної кількості населення. 60 % населення країни офіційно живуть  за межею бідності, багато людей живе в міських нетрях або взагалі без даху над головою.
За даними перепису населення Індії у 2001 році частка неграмотного населення становила 35%. У країні введено обов'язкове безкоштовне початкове навчання (у деяких штатах — і без­коштовна середня освіта). Незва­жаючи на це, багато дітей не ходять до школи, рівень освіти залишаєть­ся досить низьким.
Індійські міста дуже шумні — безпе­рервно сигналять автомобілі, з ме­гафонів звучить музика, а торговці перекрикують один одного, напе­ребій пропонуючи товари. Перепов­нені людьми автобуси викидають клуби вихлопних газів. Багато тва­рин на вулицях ні в кого не викли­кають подиву. Містом розгулюють корови, кози і навіть мавпи.
У містах ремісники та торговці по­селяються в основному біля своїх майстерень або лотків, утворюючи професійні цехи. Будівлі в основ­ному невисокі, вулички вузькі, а густота населення досить висока.
Міська біднота будує хатини з жес­ті й дерева та нелегально підключає їх до електромережі. Великою про­блемою міст є відведення нечистот. Зазвичай відходи стікають стічними канавами, викликаючи страшенний сморід.
·                        Життя в індійському селі.
3 учень:  Серед­ній індієць — сільський житель, він цілий рік працює на зрошувальних полях, у сезон хариф вирощує рис, боби, а під час сезону рабі — пше­ницю, картоплю, овочі. Працює пе­реважно вручну, для обробки землі і як транспортний засіб викорис­товує бика; цілком можливо, що в нього немає своєї землі або він є власником дуже маленької ділян­ки. Частину зібраного врожаю він обмінює на предмети першої необ­хідності.
Він сповідує індуїзм; не знає дер­жавної ( англійської), мови, ледве читає другою державною мовою —хінді; його дружина неграмотна. У родині четверо дітей, троє з них уміють читати й писати. В його бу­динку немає електрики й газу. Хар­чується він в основному рослинною їжею. Найчастіше на його столі бу­ває рис, борошняні вироби, каша, боби, овочі, картопля, кисле мо­локо; паливом у його господарстві служить солома та кізяк.
Він ніколи не виїжджає за межі свого штату. Ймовірно, він та його дружина проживуть 60—65 років. Можливо, деякі з його дітей переїдуть  до міста й будуть працювати в промисловості або сфері послуг, найшвидше в їхніх родинах буде менше дітей.                               
Індія має значні трудові ресурси. У країні немає офіційно оголошених меж працездатного віку. Незважаючи на закон, до сих пір використовується дитяча праця.
Індійська цивілізація налічує понад 5 тисяч років. її матеріальні пам'ятки — храми, мавзолеї, мечеті, пала­ци, форти — трапляються повсюд­но, багато з них відомі в усьому світі.
·              Національний одяг індусів (розповідь супроводжується показом фотоілюстрацій).
Сарі — жіночий одяг. Це довгий цілий кусок тканини завдовжки 5—9 м. Проте найпопулярніший вид сарі — ку­сок тканини традиційної довжини — 6 м.
Чолі — коротка кофточка, яка надівається під сарі.
Дхоті — чоловічий варіант сарі.
Лунгі — чоловічий варіант сарі на півдні Індії.
Шальвари — шаровари на півночі Індії,
Каміз — довгі сорочки на півночі Індії. Це результат впливу перських і монгольських прибульців.)
Зупинка  «Традиції»
·              Знайомство із традиціями та звичаями жителів Індії  (матеріал в додатку)
Зупинка «Економічна»
·              Промисловий розвиток Індії
Традиції сільського господарст·              Транспорт. Зовнішні зв'язки
Зупинка  «Туристична»
Пам'ятники та храми, якими славиться Індія, — це справді те, що варто побачити. Тому за знімками істо­ричних об'єктів потрібно їх назвати й охарактеризу­вати.
Основні історичні об'єкти Індії:
1.Червоний Форт. Має червонуватий колір, бо по­будований із рожевого пісковику понад 350 років тому. Знаходиться в Делі.
2.Залізна колона. Вважається світовим чудом. Вона не вражає своїм зовнішнім виглядом. Це чорна мета­лева труба заввишки близько семи метрів, прикраше­на зверху на зразок давньогрецьких колон.
Вважається, що вона стоїть тут аж XV століть. При­наймні про це свідчить напис на ній.  Цінність колони у неповторних властивостях металу, з якого вона відли­та. Це чисте залізо. Колона не ржавіє. Такої чистоти металу не можуть досягти сучасні металурги. Подейку­ють про її позаземне походження.
3.Площа «Брама Індії». Це велична брама (на зра­зок паризької Тріумфальної), стіни якої вкриті імена­ ми людей, котрі віддали своє життя за незалежність країни. Навколо споруди розкинулася велетенська га­лявина з поодинокими старими деревами. Галявина має
розміри, як кілька футбольних полів.
4.Кутаб - Мінар — найвища в Індії (майже 73-метрова) вежа, вправно побудована з пісковику і мармуру. Спочатку вона слугувала оглядовим майданчиком принцесі, яка дивилася звідти на чудову долину Джамни, а згодом, із впровадженням ісламу — мінаретом. Вік вежі — майже
800 років.
5.Тадж - Махал. Одне із семи чудес світу. Знахо­диться в Агрі. Вважається символом любові. Це вер­шина архітектурного мистецтва. Шах Джахан збудував його для дружини Мумтаз Махал, яка померла при народженні 14-ї дитини. Майже 20 років 20 тисяч лю­дей будували споруду, після чого всім їм відрубали руки, аби не могли відтворити щось схоже.
6.Храм Лотоса — найвідоміша релігійна споруда в Делі.
V. Закріплення матеріалу
Вікторина
1.                                           Столиця Індії. (Нью-Делі)
2.                                           Півострів, на якому розташована країна (Індостан)
3.                                           Один із богів (має 4 руки і 4 голови). (Брахма)
4.                                           Острови, що входять до складу Індії. (Андаманські)
5.                                           Священна тварина Індії (Корова)
6.                                           Гори на півночі Індії (Гімалаї)
7.                                           Вид деревини, стійкий проти термітів. (Тік)
8.                                           Жіночий національний одяг (Сарі)
9.                                            Замкнуті групи людей, які пов'язані зі спадково закріпленою професією «джаті». (Касти)
10.                                  Точка в центрі чола індійських жінок. (Тіка)
11.                                  Грошова одиниця Індії. (Рупія)
13.                                  Священна річка Індії. (Ганг)
12.                                   «Доля» (відплата за добрі чи погані вчинки). (Карма)
13.                                  Дерево з особливим ароматом. (Сандалове)
14.                                  Річка в Індії. (Інд)
15.                                  Колір середньої смуги Індійського прапора, який символізує чистоту й істину. (Білий)
16.                Стара назва великого міста-порту на північному узбережжі Бенгальської затоки. (Калькутта)
17.                                  Гострий перець, який додають до всіх страв на півдні Індії. (Чілі)

V. Підсумки уроку (Висновки про подорож, оголошення оцінок)
VІ. Домашнє завдання: вивчити тему, скласти кросворд на тему «Індія»
Додатковий матеріал до уроку

Традиції
1. Індія— це країна, в якій більше свят, ніж днів у році. І це справді так. Багатство та роз­маїття релігій і культурних тради­цій стали причиною виникнення великої кількості найрізноманітні­ших традиційних, релігійних та на­родних свят.
2. Холі. Свято весни. Головним бо­жеством під час Холі вважаєть­ся бог задоволення Кама. Три дні святкування вулиці, парки, пло­щі заповнені людьми, вимазаними
різнокольоровими фарбами. Зві­дусюди можна почути сміх, крики людей, що обливають один одно­го фарбами з пляшок, відер тощо. І дорослі, і діти радіють і весе­ляться.
3. Заклинач змій. Багато індійців займаються дресируванням кобр. Заклинач награє мелодію, похи­туючись вперед-назад, що приму­шує кобру підніматися і наслідувати його рухи. Індійська (очко­ва) кобра настільки ж гарна, як і небезпечна. Як і інші змії, ко­бра абсолютно глуха. Очкові змії, що похитуються під звуки флейти факіра, не чують її мелодії. Їх зача­ровують рухи заклинача, і той, чу­дово знаючи натуру кобри, безпо­милково оцінить дистанцію.
4.  Індійський ринок. Багато індій­ців не вживає м'яса. Вони купують
овочі та прянощі і їдять їх з рисом чи хлібом.
5. Дорогами Індії. Дорога — дзерка­ло будь-якої країни. Індійські до­роги — суцільні перегони без пе­репочинку, галасливі та агресивні, часто-густо без додержання будь-яких правил — і, що найстрашні­ше, без права на помилку. Тут жит­тя і смерть ходять поруч, особливо вночі. На автомобільних дорогах, поряд із сучасними видами тран­спорту, повсюди зустрічаються рик­ші, велорикші, слони, худоба тощо. Рикша — це двоколісний візок, що його тягне людина.
6. Бенгальський тигр. Індія — одне з найважливіших місць проживан­ня тигрів, найбільших з усіх ко­тячих. Самець тигра досягає в до­вжину 3 м і важить близько 200 кг. І в Індії, як і в інших куточках світу, тиграм загрожує вимирання.
7. Індійська корова. В Індії найбіль­ше поголів'я худоби у світі, однак, за  релігійними   переконаннями, вбивати цих тварин заборонено. Індійці-індуси є вегетаріанцями, вва­жають корову священною твари­ною. Поряд з цим Індія є одним з найбільших експортерів шкіри..
8.  Індуїзм — найпоширеніша релігія. Вісім з кожних десяти жителів Ін­дії — індуїсти. Статуї богів установ­лені в багатьох селах.
9.  Індія — найбільш демократична держава. В Індії виборців більше, ніж будь-де. З часу здобуття неза­лежності вибори проводяться ре­гулярно.

Промисловість
За абсолютними розмірами вало­вого національного продукту Індія входить до перших 15 країн світу. Якщо ж його поділити на 1000 млн. осіб, то країна опиниться серед найвідсталіших і найбідніших.
У структурі промисловості пере­важають галузі легкої та харчової промисловості. Домінують дрібні підприємства, розповсюджені до­машні промисли, де переважно ви­користовується ручна праця.
Енергетика. У недалекому минулому основним паливом були сухий гній (кізяк) та дерево. Зараз вони відіграють чимале значен­ня в побуті основної частини на­селення. Поряд з тим зростає ви­користання промислових джерел енергії. Найбільше значення має кам'яне вугілля.
Чорна металургія. За об'ємом капі­таловкладень і темпами росту по­сідає одне з провідних місць. Най­більшим центром металургії є Бокаро.
В кольоровій металургії найбільшу роль відіграє алюмінієва промис­ловість, яка розвивається на влас­них покладах бокситів.
Машинобудування і металооброб­ка. У країні виробляють електро­мотори, тепловози, вагони, літаки, електронні машини. Банґалор — центр електронної промисловості і космічних досліджень, тут також  виробляють верстати, літаки, засо­би зв'язку. Індія забезпечує великі поставки літаків на світовий ринок. З 1990-х рр., завдяки зарубіжним інвестиціям, у країні почали розви­ватися сучасні галузі — телекомуні­кації, радіоелектроніка, а також ви­робництво реактивних літаків і кос­мічних ракет.
Хімічна промисловість. Налагодже­но виробництво мінеральних доб­рив, хоча воно не задовольняє по­треби сільського господарства Індії. Розвивається нафтохімія, виробни­цтво пластмас, хімічних волокон.
В легкій промисловості найбільше значення має джутова та текстиль­на галузі.
Харчова промисловість  добре розвинута. Світове значення має ви­робництво чаю (перше місце у світі). Розвинені цукрова і маслоробна галузі.
Індія заслужено славиться своєю вишуканою і надзвичайно різноманітні кухнею. В їжу обов'язко­во додають перець, кмин, кардан у тощо.
Кіноіндустрія. За кількіс­тю фільмів         Індія посідає одне з перших місць у світі. Кіноіндустрія, що базується під Бомбе­єм, за що названа Боллівудом, що­річно випускає більше фільмів, ніж кіностудія будь-якої іншої країни, зокрема США. Зазвичай індійські фільми вирізняються простим сю­жетом, але в них багато музики і танців.
Кустарні промисли відіграють ве­лику роль у виробництві тканин, предметів домашнього вжитку, ху­дожніх прикрас та сувенірів.

Сільське господарство Індії
Сільське господарство — основа ін­дійської економіки. В ньому зайня­то близько 60% економічно-активного населення. Крім того, воно забезпечує сировиною багато клю­чових галузей країни, особливо тек­стильну, джутову і цукрову промис­ловість.
Провідна  роль належить рос­линництву. В Індії виділяють два сільськогос­подарських сезони: літній («хариф») — сіють з кінця травня, уро­жай збирають у кінці вересня, і зи­мовий («рабі») — сіють у жовтні, урожай збирають у квітні. Основна частина врожаю припадає на літній сезон, забезпечений вологою, яку приносять мусони.
60 % земель зайнято під зерновими, особливе місце серед яких посідає рис. В Індії під рис відведено біль­ше земель, ніж у будь-якій іншій країні, і з кінця 1970-х років вона повністю забезпечує себе цим про­дуктом і посідає друге місце у світі за експортом рису.
Також  культивують бавовник, джут, арахіс, кунжут, рапс, цукро­ву тростину, каву, чай.
У харчуванні індійців велику роль відіграють бобові, овочі, фрукти, прянощі, олійні та цукрова трос­тина.
Індія посідає провідне місце по збору та експорту чаю. Чайні план­тації приурочені до передгірних районів країни. Індії належить перше місце у світі за площею, зайнятою цукровою тростиною, але врожай­ність цієї культури і збір низькі.
Важливу роль відіграють тютюн, кавове дерево, кокосова пальма, ба­нани, ананаси, цитрусові.
Тваринництво — другорядна га­лузь сільського господарства Індії. За поголів'ям худоби країна посі­дає перше місце у світі (1/5 сві­тового поголів'я), але худоба (ко­рови, воли, буйволи, вівці) мають дуже низьку продуктивність і ви­користовуються переважно як тяг­лова сила.
Індійці-індуси є вегетаріанцями, вважають корову священною тва­риною. Поряд з цим Індія є одним з найбільших експортерів шкіри.
Для покращення породності худо­би в країні створено декілька дер­жавних ферм, де вирощують, пле­мінну худобу.

Транспорт. Зовнішні зв'язки
За словами індійців, залізничний транспорт найшвидший і найпопулярніший у цій країні. Однак, на ефективність його роботи нега­тивно впливають нерівномірність густоти залізниць у різних части­нах країни, різноколірність до­ріг тощо. Головні залізничні магі­стралі проходять долиною Гангу і вздовж морських побереж. Най­важливіша лінія Мумбай — Наґпур — Колката.
Друге місце посідає автомобільний транспорт. Національні автостра­ди з'єднують між собою найбільші міста країни.
Зовнішньоторговельні перевезення майже повністю здійснюються мор­ським транспортом.
Повітряним транспортом здійсню­ються переважно пасажирські пе­ревезення — міжнародні аеропорти Делі, Колката, Мумбай належать до найбільших у світі.
У сільській місцевості зберігаєть­ся роль гужового і в'ючного тран­спорту. У деяких містах поряд із сучасним транспортом пасажирів і грузи перевозять рикші та вело­рикші.
Індія має зовнішньоекономічні зв'язки з більш як 150-ма країна­ми світу.
Імпорт: машини, обладнання, сталь, кольорові метали, хімічні добрива, нафта і нафтопродукти.
Експорт: джутові вироби, чай, рос­линні та ефірні масла, шкіра, виро­би кустарних промислів, коштовне каміння, залізна, марганцева, хро­мітова руди.


Тема.  Різноманітність та утворення гір на суходолі.  Найвищі і  найдовші      гори світу.
 Мета:  показати різноманітність та способи утворення гір на суходолі; познайомити учнів  із найвищими і  найдовшими горами світу; продовжити формування навичок роботи з  картографічними матеріалами та додатковими джерелами географічних знань;  розвивати допитливість та любов до географії.
Очікувані  результати:  учні зможуть: називати суттєві ознаки понять «гори», «рівнини», переважаючі    форми рельєфу своєї місцевості; наводити приклади і  показувати різні форми   рельєфу; визначати за допомогою карти географічне положення гір і рівнин, їхню  абсолютну і  відносну висоту за шкалою висот; позначати на контурній карті гори (Карпати, Кримські, Альпи, Уральські, Кордильєри, Кавказ, Гімалаї з  вершиною Джомолунгма, Анди); порівнювати гори за висотою, походженням, розміщенням на суходолі; пояснювати вплив внутрішніх і  зовнішніх процесів на формування рельєфу;  висловлювати думку про необхідність охорони форм рельєфу; оцінювати значення   рельєфу в  житті та господарській діяльності людини, вплив людини на рельєф.                                                                                                                                                                                               
Обладнання:   підручник, атлас, стінні фізичні карти півкуль, Європи та України, контурні карти, фотографії із зображенням гірського рельєфу, інтерактивна дошка                                                                                                               
Тип уроку:   комбінований.                                                                                                         
                                                Хід уроку
I.                   Організаційний момент.
1.1.         Перевірка готовності до  уроку.
1.2.         Притча  для  тих,  хто  вчить,  і  тих,  хто  вчиться. « Про  ціль».  Дрона  був  великим  майстром  стрільби  з  лука,  він  навчав  багатьох  учнів. Якось  Дрона  повісив на  дерево  мішень  і  запитав  кожного  з  учнів,  що  той  бачить. Один  відповів:
-         Бачу  дерево  й  мішень  на  ньому.                                                   Другий  сказав:
-         Я  бачу  стовбур  дерева,  листя,сонце,  птахів  на  небі…Решта  відповідали приблизно  те  ж  саме. Потім  Дрона  підійшов  до  свого найкращого  учня Арджуне  й  запитав:
-         А  що  бачиш  ти?
-         Я  не  можу  бачити  нічого,  крім мішені, - отримав у  відповідь. Дрона  повернувся  до інших  учнів  і  сказав:
-         Тільки  така  людина  може  вцілити  в  мішень  
1.3.         Оголошення  критеріїв  оцінювання  знань  учнів.(Один  смайлик  коштує  два  бали  за  повну,  правильну відповідь)                                  
II.                Актуалізація  навчальних  знань і  умінь учнів
1.     Відгадайте  загадки і  чи вірите  ви,  що… (1 група)
·        А вулкани,  а  вулкани Теж   колись  складали  плани:                                        Де  піднять  гірську  вершину,  Де  із  гір  зробить  рівнину.                                    І  рівнини  ті  були Підняті,  немов  столи.  (Плоскогір’я )
·        Дивувалось  все  село:  що  то  є  за  джерело?
          Пада  сніг,  мороз  тріщить,  а  у  ньому  червень  спить.                                   
                                                                       (Гарячі джерела)
·        На  Землі  він – мов чиряк,  Димом  пихкати  мастак. 
           Та,  бува,  як  надимиться, То  від  люті загориться.
           Наче  сто слонів,  реве,  Спалює  усе  живе.
          Але  як  він  не  бушує, Срібло – золото дарує.
          Навіть,  ніде  правди  діти, Розсипає  самоцвіти. (Вулкан)
·        Чи  вірите  ви,  що  в  Україні  велику  площу займають  височини?
·        Чи  вірите  ви, що всі  рівнини на  фізичній  карті  зображені зеленим  кольором?
·        Чи  вірите  ви, що  деякі  рівнини  можуть  утворюватися   зі  зруйнованих  гір?
2.     Картографічний  марафон. Показати  на  карті  найбільші  рівнини  світу та  України (2 група)
III.             Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
1.      Відео «Буковель» із серіалу «Свати»
-         Сформулюйте мету  та  завдання  уроку.
2.     Оголошення  теми, мети, завдань  уроку
IV.            Вивчення нового  матеріалу
1.     План вивчення нового матеріалу.   
Робота з підручником і опорними  схемами  підручника                                 
  А)  Гори – це…  (стор.237)                                                                          
  Б)   Будова  гори - (в......,   с..л,    п....ж..)  - використовую інтерактивну  дошку             
 В)   Гори  поділяються  за  (опорна  схема)
-  за  віком  (молоді,  старі)
-  за  висотою (низькі, середні,високі)
-  за утворенням (складчасті, вулканічні,складчасто-брилові)
-  за  зовнішнім  виглядом (шпилясті,  плоскі, округлі)
  2. Відео  «Образование  складчастых  гор. Кинофрагмент»   (використано із інтернета)
V.               Узагальнення та систематизація знань
1.     Робота на  карті. (Діти  працюють в практичних  зошитах ),  вчитель на  інтерактивній  дошці.                                                       Практична  робота № 3, завдання 2.1.                                                             (По «Практикум для 6 класу Г. В. Думанська, І.М. Вітенко»)
VI.            Підсумок уроку.                                                                                                       Бесіда  за  запитаннями
VII.         Домашнє завдання 
§28 Читати, завершити   пр.р.  № 3                                                    
VIII.      Оцінювання знань учнів

-         Скільки  смайликів ви  отримали?


Тема уроку: «Географічне положення Африки. Дослідження та освоєння
                      материка».

Мета:  сформувати в учнів первинні навички складання характеристики
            географічного положення материка;
            систематизувати знання учнів про основні етапи історії дослідження
            Африки;
            вдосконалювати навички роботи з картами атласу і додатковою
            літературою;
            розвивати вміння учнів самостійно визначати географічні координати та
            вимірювати відстані на карті за масштабом та градусною сіткою.

Обладнання до уроку: фізична карта півкуль, фізична карта Африки, портрети
           дослідників та мандрівників, слайди краєвидів Африки, атласи,
           підручники, робочий зошит з географії, 7 клас.

Тип уроку: урок-практикум, урок вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: віртуальна екскурсія, ділова гра.

Методи: практичний, частково-пошуковий.

План проведення уроку.

І. Організація класу.
   Сьогодні ми здійснимо віртуальну екскурсію вздовж берегів одного із материків, не забуваючи при цьому про вивчення нового матеріалу.
   Про який материк піде сьогодні мова на уроці, ви здогадаєтесь самі.
- Це континент найвищих температур на Землі й контрастних природних комплексів.
Ø Тут знаходиться найбільша пустеля світу та один із найбільших масивів
  екваторіальних лісів.
Ø Тут тече найдовша річка планети та існує унікальний тваринний світ.
Ø Тут знайдені найдовші, виготовлені 2,6 млн. років тому, кам’яні знаряддя.
Ø Тут з’явилася людина сучасного виду – Homo Sapiens – Людина розумна.
  
 Про який материк ми сьогодні  будемо говорити?
   Так, це – Африка.
   Які асоціації у вас виникли при слові «Африка»?

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
    Прийом «Інтелектуальна розминка»
- Що таке материк?
- Скільки материків на Землі?
- Назвати і показати на фізичній карті півкуль самий великий за площею материк Землі.
- Як називається самий маленький материк Землі?
показати його на карті.
- Назвати і показати на карті материки відповідно до зменшення розмірів їх площі.
- Назвати материк, який займає 2 місце за площею.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Тема уроку «Географічне положення Африки.
Дослідження та освоєння материка»
Мету уроку ви зараз визначите самі.

     Прийом «Практичність теорії».
Відкрийте підручник на стр.269, додаток І, «План вивчення материка». Прочитайте його і самостійно визначте мету уроку.
   І так, починаємо віртуальну екскурсію вздовж узбережжя Африки, а маршрутним листом вам буде «План характеристики географічного положення материка» на  сторінці 269 підручника, а також карти атласу на с.2-3.  

   Прийом «Творча лабораторія».
Робота в групах: за фізичною картою Африки визначте:
а)  В яких півкулях розташована Африка відносно екватора?
б) Визначте географічні координати крайніх (північної і південної) точок Африки.
Підпишіть їх на контурній карті.
в) В яких півкулях розташована Африка відносно початкового меридіану.
г) Визначте географічні координати крайніх західної та східної точок Африки.
д) Визначте протяжність Африки з півночі на південь та із заходу на схід двома способами (за масштабом та за градусною сіткою)

Підведення підсумків роботи творчої лабораторії – роботу в групах.

Протяжність Африки з півночі на південь – 7992 км.
Протяжність Африки із заходу на схід – 7519 км.

Слідуюча частина нашого уроку – «Дослідження та освоєння материка «Африка»

Робота з фізичною картою Африки, ілюстраціями, портретами мандрівників.

Історична довідка.

Лівія – давня назва материка Африка, відома за 6 віків до нашої ери.
Фінікійці – мешканці стародавньої країни Фінікії, розташованої на узбережжі Середземного моря.
   Єгипетський фараон Нехо ІІ близько 6 віків до н.е. відправив експедицію фінікійців навкруги Лівії. Вони вийшли із Красного моря, обігнули мис Доброї Надії і досягли Гераклових стовпів (Гібралтар) і зайшовши у Середземне море повернулися до Єгипту.
Геродот – давньогрецький історик, один із перших географів і вчених-мандрівників оглянув більшу частину північного узбережжя Африки.
Аристотель – давньогрецький філософ і науковець.
 Ератосфен – вчений античності, вивчав  Африку в давні часи.
Васко да Гама – португальський дослідник і мореплавець(15 століття), відкрив морський шлях до Індії довкола Африки. Європейці дістали перші уявлення про обриси Африки, обігнув материк із півдня.
Бартоломеу Діаш – португальський мореплавець (15 століття), обігнув південний крайній мис Африки і назвав його мисом Бурь.
Д. Лівінгстон – англієць, знаменитий дослідник Африки. Проник у внутрішні райони Африки, уперше дослідив невідомі річки та озера (річку Конго, озеро Танганьїка, відкрив озеро Нгамі).
Генрі Стенлі – відомий англієць, мандрівник – очолив велику англо-американську експедицію – розширив і поглибив знання про Центральну Африку, обстежили великі озера материка, річку Конго та верхів’я Нілу.
Єгор Петрович Ковалевський – відомий українець, мандрівник, дипломат. Досліджував Північно-Східну Африку.

Наступний етап нашого уроку «Практична робота № 8
«Позначення на контурній карті основних географічних об’єктів материка».

Завдання: використовуючи карту атласа на сторінці 20, підручник, сторінка 67 самостійно нанести на контурну карту океани і моря, що омивають материк; затоки, протоки, півострови й острови, що  прилягають до материка; течії, що оточують.

Прийом «Дивуй». Домашня заготовка.
Розповідь учня.

Рекорди материка.

1.     Сама велика пустеля світу, «королева пустель- Сахара». З півночі на південь – 2000 км.
2.     Місто Трілолі – саме жарке місце у світі. Температура досягає +58˚С.
3.     Найдовша річка на планеті 6671 км – Ніл.
4.     Річка, яка дважди перетинає екватор – Конго-Заїр.
5.     Річка, яка є найповноводнішою у Східній півкулі – Конго (Заїр).

  Дякую вам діти. Вважаю, що ви одержали велике задоволення від того, що взнали багато нового при підготовці цього завдання.



ІVДомашнє завдання:

-         опрацювати матеріал §14.
-         доопрацювати роботу в контурній карті «Берегова лінія Африки»
-         підготувати матеріал «Що дав материк Африка світу». (за бажанням, додатковий).

V. Закріплення вивченого матеріалу:
   
1.Географічне положення Африки характеризується такими рисами:
- Материк розміщений:
а) симетрично до екватора і тропіків;
б) переважно в  Східній півкулі;
в) повністю в Східній півкулі;
г) переважно в Західній півкулі;

2. Африку і Європу розділяє:
а) Суецький канал;
б) Мозамбікська протока;
в) Гібралтарська протока;
г) Суецький перешийок;

3. На заході Африка омивається:
а) Атлантичним океаном;
б) Червоним морем;
в) Індійським океаном;
г) Середземним морем;

4. Дослідження річки Замбезі і відкриття водоспаду Вікторія здійснив:
а) Бартоломеу Діаш;
б) Васко да Гама;
в) Давід Лівінгстон;
г) В.Юнкер.







Географічна
інтелект – гра
«Слабка ланка – мікс»
(8 клас, урок узагальнення вивченого матеріалу)





Тема.            Узагальнююче повторення по темах «Українські Карпати»,    
                      «Кримські гори», «Природі комплекси морів, що омивають
                      Україну».
Мета уроку: узагальнити та систематизувати рівень знань учнів із вивчених  
                     тем; удосконалити навички роботи з картами атласу;
                       визначити рівень засвоєння учнями навчального матеріалу.
                       розвивати навички й уміння швидко і правильно відповідати на
                      запитання; виховувати екологічний світогляд учнів.
Тип уроку:   узагальнення вивченого матеріалу (інтелектуальна гра)
Правила гри: у грі беруть участь пари за принципом «дівчинка + хлопчик». Кількість пар – від 3 до 10.                                                                                          Кількість запитань на одне коло – 5(10) залежить від кількості пар.          Ведучий ставить запитання  по черзі кожній парі. На обмірковування кожного запитання дається не більше 3 - 5 с. Якщо після зворотнього відліку «три, два, один» відповідь не отримано, парі зараховується «мінус», і ведучий переходить до наступної пари. Якщо на запитання від пари надійшло дві різних відповіді, зараховується та відповідь, що пролуналапершою.  Відповіді (плюси й мінуси) кожної пари фіксуються в таблиці. Після завершення кола правильні відповіді кожної пари підсумовуються, і за результатами підрахунку наступне коло залишає пара з найгіршим результатом. Якщо найгірший результат ідентичний у декількох пар, залишають гру всі ці пари. Кількість запитань і завдань можна збільшувати.

  
Хід гри
Вступне слово вчителя:
Блакиттю і житом уквітчаний край,
Колиско моя, Україно!
Прошу назавжди всіх людей об'єднай
Любов'ю сердець воєдино!
Щоб брат біля брата, і захід, і схід,
Всі разом пліч -о - пліч стояли,
Молилися щиро, як люблячий Рід,
І пісні єдині співали!                            
                                           Наталія Гуркіна
        Україна – це повноводні, широкі ріки голубоокі озера, пишні вишневі сади, калинові гаї, колосисті ниви, різнобарвні луги, безмежні поля, солов’їні співи, журавлині клини. Ось і сьогодні ми завершимо мандрівку гірськими Карпатами, Кримськими горами, Чорним та Азовським морями.
Перше коло:
Запитання першій парі:
1.     Яка солоність верхнього шару вод Чорного моря? (17 - 18‰)
2.     Округлі вершини Карпат називають… (Полонини)
3.     Чорне море з'єднане з Азовським протокою. Яка це протока? (Керченська).
4.     До найвищих пасом Кримських гір належить пасмо… (Головне).
5.     Дуб пухнастий, граб східний, ялівець поширені на… (Південному березі Криму).
6.     Максимальна глибина Чорного моря….(2245 м)
Запитання другій парі:
1.     Яйли це – (столоподібні масиви зі згладженими вершинами у Кримських горах).
2.     Грязьо - кам'яні потоки, які виникають в руслах гірських річок Карпат називають… (селі).
3.     Найвищою вершиною Кримських гір є гора …(Роман – Кош висотою 1545 м).
4.     Між Чорним і Азовськими морями вклинюється найбільший півострів України. Що це за півострів? (Кримський).
5.     Середня глибина Азовського моря становить …(7,4 м).
6.     Серед несприятливих фізико –географічних явищ, поширених у Карпатах, найбільшу небезпеку для людини становлять…(катастрофічні повені й паводки).
Запитання третій парі:
1.     Найбільше гірське озеро Карпат … (Синевір).
2.     Рельєф  гірської системи Криму складається з трьох паралельних пасом. Які це пасма? (Зовнішнє, Внутрішнє, Головне).
3.     Середня глибина Чорного моря становить … (1271 м).
4.     Солоність води Азовського моря… (13,8‰).
5.     Дуб скельний, суничне дерево, фісташки ростуть …(Південному березі Криму).
6.     Чорне та Азовське море з’єднані протокою… (Керченською).
Друге коло:
Запитання першій парі:
1.     Гори в Україні що простягаються від мису Фіолент до мису Іллі…(Кримські)
2.     Перевал Яблуницький висотою 931 м знаходиться у …(Карпатах)
Середня глибина моря 8-10 м… 

1.     З глибин 150-200 м і до дна  - шар води, перенасичений сірководнем у …(Чорному морі)
2.     Розповсюджені три види дельфінів у … (Чорному морі)
3.     Грязекам' яні потоки, які можуть траплятися у Карпатах називають …(селі).
Запитання другій парі:
1.     Максимальна глибина моря 2 245 м… (Чорного)
2.     Від загальної площі  території України площа Кримських гір становить …(1 %)
3.     На вершинах Карпат за рік опадів випадає приблизно … (1500-1600мм)
4.     Річка Дністер належить до басейну… (Чорного моря)
5.     Природний заповідник мис «Мартьян» знаходиться у …(Кримських горах).
6.     В якому морі знаходиться острів Зміїний? (Чорному).
Запитання третій парі:
1.     Магнолія, кипарис, кедр, лавр проростають… ( у Криму)
2.     Острів Зміїний розташований у … (Чорному морі)
3.     Солоність води Чорного моря…(17-18 ‰)
4.     Найбільше гірське озеро Карпат… (Синевир)
5.     «Долина нарцизів» знаходиться у …( Карпатах)
6.     З якої глибини вода у Чорному морі насичена сірководнем? (200 м).
      Третє коло:
Запитання першій парі:
1.     Ялиця, смерека, бук, кедр поширені у … (Карпатах).
2.     Унікальні мінеральні води Трускавця, Моршина, Сваляви є багатством …(Українських Карпат)
3.     Столоподібні вершини кримських гір називаються…(яйли)
4.     Довжина цього моря із заходу на схід 1167 км…(Чорного)
5.     Річка Дон належить до басейну… (Азовського моря)
6.     Чорне море є окраїнне чи внутрішнє? (Внутрішнє).
Запитання другій парі:
1.     Між Чорним і Азовським морями вклинюється найбільший півострів …(Кримський)
2.     На якому гірському масиві височить найвища вершина України
г. Говерла? (Чорногорський) 
     3.  В якому кліматичному поясі знаходиться Південний берег Криму?           (Субтропічному середземноморському)
     4. Річка Сіверський Донець впадає чи ні в Чорне море? (Ні)
     5. Солоність води Чорного моря… (18‰).
     6. Водні маси Чорного моря переміщуються «за» чи «проти» годинникової стрілки? (Проти).
         Парам – переможцям пропонується вправа «Сортувальник». (Дається два конверти. Потрібно обрати конверт, якому відповідає   опис  природних  умов Карпат чи Кримських гір). Додаток 1.
1.     Гори в Україні, що простягаються з північного заходу на південний схід на 280 км.
2.     У рельєфі виділяється 3 гірських пасма: Головне, Внутрішнє, Зовнішнє.
3.     Найвища вершина – гора Говерла.
4.     Гірські пасма поступово знижуються у північному напрямку.
5.     Гірські породи сланці та пісковики тріасового та юрського періодів.
6.     Утворились наприкінці неогену – на початку антропогену.
7.     Тривалі дощі викликають паводки на річках у будь – яку пору року.
8.     У весняно – літній період переважає сонячна погода.
9.     На схилах гір на висоті 1 200 – 1 500 м – ялинові та буково – ялинові ліси.
10.        У верхів'ї  Прута створено природний національний парк.
    Другій парі  потрібно обрати конверт, якому відповідає   опис  природних  умов Чорного чи Азовського морів.
1.     Максимальна глибина моря 2 245 м.
2.     На відстані 3 – 4 км від берега проходить течія завширшки 40 – 50 км.
3.     Одне з наймілкіших морів світу.
4.     Протокою Босфор надходять середземноморські морські води.
5.     Замерзає, починаючи з грудня.
6.     Основний забруднювач моря – промислові підприємства Маріуполя.
7.     Температура води взимку +4…+7?С.
8.     Арабатська Стрілка є географічним об’єктом цього моря.
9.     Це море взимку не замерзає зовсім.
10.                       Довжина берегової лінії 4 090 км.
Після завершення гри оцінюються результати відповідей.






























Урок-прес-конференція
9 клас
 Тема.  Демографічні проблеми в Україні.
Мета: перевірити знання учнів  з теми «Населення України»; виробити в них уміння висловлюватися перед аудиторією та уважно  слухати своїх товаришів;
 розвивати самосвідомість при визначенні життєвих планів, виховувати бережливе  відношення до здоров’я, любов до України; коригувати  мислительні процеси, зв’язне мовлення.

Обладнання: карта населення України, атласи, схеми, кросворд, іграшковий мікрофон, таблички-візитівки на столах,
Тип уроку. Ділова гра.

Хід уроку

I.                  Вступна частина.
Нервово-психологічна підготовка.
Кросворд
1.    Планета сонячної системи.(Уран)
2.    Гори на заході України. (Карпати)..
3.    Найбільша річка в Україні.( Дніпро)
4.    Море, що омиває південь України. (Азовське)
5.    Вид транспорту, яким можна подорожувати по країні.(Поїзд)
6.    Вид рельєфу у формі просторої горизонтальної або  легко нахиленої площини. (Рівнина)
7.    Одна з корисних копалин у вигляді  густої маслянистої рідини, яку добувають в Україні (Нафта)
(читають виділене слово)
                            - Як називається наша держава?

 I.                  Основна частина
        1.   Актуалізація опорних знань
Українські землі упродовж тривалої історії існування називали по різному.
1.    Як давньогрецький історик Геродот ( V ст. до н.е.) у своєму описі території та населення України називає українські землі? (Скіфією)
2.    Які ще назви мали українські землі? ( Сарматія, Роксоланія, з IV ст. «Русь», Київська Русь)
3.    З якого століття назва «Україна» стала використовуватися у державних документах?  ( З XVI ст. широко використовувалася в офіційних державних документах, письмових джерелах, в літературі, а з першої половини XVII  ст.. стає загальновживаною.
Ви знаєте,що на   території України живуть і працюють люди понад 100 національностей.
   4.   Як називається корінне населення нашої держави? 


Українці – корінне населення нашої країни, одна з найбільших і найдавніших націй світу. Частка українців в усьому населенні України становить близько 78%.
   5. Скільки відсотків припадає на національні меншини?
( 22%).
2.Повідомлення теми, мети уроку.
Тема уроку. «Демографічні проблеми в Україні»
3.Мотивація знань
 Основа нашої держави – це  населення, люди, які є її громадянами. Населення створює багатства країни – міста, села, заводи, транспортні магістралі. Знання про кількість населення, його зміни в часі, розподіл по країні, народжуваність, смертність, освітній рівень, кількість людей здатних до праці – трудові ресурси – потрібні, щоб успішно  примножувати багатство країни, поліпшувати життєвий рівень народу.
  Нормальний розвиток держави неможливий без виробничої сфери і духовної культури її громадян.
  А це все залежить від демографічної ситуації в країні.
Яка вона в нашій державі, з’ясуємо це на прес-конференції.
   Дозвольте представити спеціалістів, які відповідатимуть на запитання:
Спеціаліст з питань демографії і міграції ( ім’я)
Спеціаліст з питань етнографії та екології( ім’я)
Лікар( ім’я)
Економіст( ім’я)
Статистик( ім’я)
Крім цього присутні журналісти:
кореспондент газети  «Голос України»
 кореспондент газети «Зелена планета»
кореспондент газети «Дивосвіт»
кореспондент журналу «Здоров’я»
кореспондент газети «Економіка України»
кореспондент газети «Факти»
   Учитель - в ролі коментатора.
1.   Робота над темою
Прес-конференція
Учитель пропонує журналістам ставити запитання.
Кореспондент  газети «Голос України» (запитання до спеціаліста з питань демографії і міграції).
-         Ми знаємо, що кількість населення не буває постійною. Існує природний приріст населення,  тобто різниця між кількістю тих,хто народився і тих, хто помер.
Читачів нашої газети цікавить запитання: Чи дійсно природний приріст населення  України є від’ємним?
 Спеціаліст  з питань демографії і міграції
-         В Україні смертність  населення перевищує народжуваність. Тому природний приріст є від’ємним.
Кореспондент  газети «Голос України»
-         Які причини вплинули на кількість населення України?
Спеціаліст з питань демографії і міграції
-         Великий вплив на кількість і густоту населення України мали:
  Перша світова війна, що почалася в 1914 році,
 революційні події 1917-1920 рр.,

голодомори 1920-1922рр. та 1932-1933р.,
масові виселення людей у Сибір і на північ у 1937 році
Друга світова війна 1939-1945 рр.,
Чорнобильська катастрофа 1986 року,
Під час Революції Гідності;листопад 2013-березень 2014року
АТО

Інформаційна пауза (розп.вчителя)
 Великий вплив на демографічну ситуацію в Україні мала битва під Крутами. Росія не хотіла змиритися з існуванням незалежної України 29 січня 1918 року на залізничній станції Крути (Ніжинського району), за 130 км  на північний схід від Києва відбулася битва. Загальне командування операцією по здобуттю столиці здійснював М.Муравйов. Цей бій тривав 5 годин між 4-тис. більшовицькою армією та київськими студентами, що захищали підступ до Києва.
    В бою полягло 300 студентів. Перед розстрілом студенти співали пісню, що є гімном нашої держави  «Ще не вмерла Україна».
   Трагічна загибель студентів під Крутами стала символом патріотизму і жертовності у боротьбі за незалежну Україну
      ( хвилина мовчання)
-         Хто хоче прочитати гімн України?
-         Чи вплинула загибель студентів під Крутами на демографічну ситуацію в Україні?
( Висновок, що великий вплив на кількість і густоту населення України мали війни, революційні події, голодомори і великі катастрофи).
Кор. газети  «Зелена планета» ( запитання до еколога та спеціаліста  з етнографії).
-Яка аварія вплинула на екологічну ситуацію в державі?

Еколог
-         Великим лихом для населення України стала Чорнобильська катастрофа 1986 року, яка забруднила навколишнє середовище. Чорнобильська катастрофа негативно вплинула на здоров’я людей, внаслідок чого зросла смертність.
Кор. газети  «Зелена планета» ( запитання до еколога та сп. з етнографії).
- Розкажіть детальніше за Чорнобильську катастрофу?
Еколог
-         Чорнобильська аварія трапилася на Чорнобильській АЕС, яка призначена виробляти електричний струм



Інформаційна пауза
 На території України діють різні електростанції
  ( побудова асоціативного куща)


-         Назвати діючі атомні електростанції ( Хмельницька, Рівненська, Запорізька, Південноукраїнська).
-         Атомні електростанції виробляють понад 42% електроенергії країни. Проте необхідно пам’ятати про жахливі наслідки, до яких може призвести АЕС якщо вийде з-під контролю людини.
Атомний вибух негативно вплинув на все живе. Поля і луки, ліси і озера, річки і ставки чорнобильщини тяжко уражені  невидимою чорною хворобою – радіацією ( слово «радіація» походить від лат. слова «радіус», що означає «промінь», тобто те що рухається у прсторі, як промінь світла.)
 Вплив Чорнобильської аварії на здоров’я людей дуже значний і буде проблемою не тільки для нас, а й для кількох наступних поколінь.


В Україні постраждало
3,7 млн. людей, серед них
1,5 млн. дітей

Дуже дорогою  ціною заплачено за помилки дорослих.
Треба берегти оточуючий світ. Нашій планеті вистачить одного Чорнобиля.
 (Профорієнтаційна робота)
Не можна не згадати людей такої важливої потрібної професії, як   пожежники.  Це вони першими  по тривозі прибули до реактора. Вони ринули у вируюче полум’я, за законом совісті   рятували станцію і людей.
-         Яка риса потрібна для пожежника?   ( відвага …)
    Для пожежного відвага – це невід’ємна професійна риса, без якої ніяк не можна. 28 чоловік двох караулів затулили собою не тільки станцію, а й Європу.
-         Чи вплинула загибель пожежників на демографічну ситуацію?

Кор. газети «Дивосвіт»  (запитання до сп. з питань міграції).

-         Читачів нашого журналу цікавить таке запитання: чи мають вплив міграційні процеси на зміну кількості населення України?

Сп. з питань міграції
 - Чорнобильська трагедія викликала значну хвилю внутрішньої міграції. Населення північних районів Київської, Житомирської, Рівненської та деяких інших областей за державною програмою почало переселятися у порівняно екологічно чисті  райони України. Значні імміграційні процеси в Україні останніх років пов’язані з поверненням   депортованих народів (кримських татар). Вони повернулися на свою історичну Батьківщину. Імміграційні процеси пов’язані з поверненням військовослужбовців, переміщенням біженців із зон збройних конфліктів (робота з амін. Картою України)
     Показ Київську, Житомирську, Рівненську обл..
     Показ, куди повернулися депортовані народи-кримські татари

Кор. газети «Економіка України» (запитання до економіста)
-         Чи пов’язані еміграційні процеси з економічними причинами?

 Економіст

-Безробіття, низький рівень заробітної плати негативно відбиваються на житті українського народу. Останнім часом зростає виїзд населення з України. Це пов’язано з економічними причинами.
  Багато українців проживає за межами нашої держави: у Росії, країнах -  колишніх республіках СРСР, прикордонних країнах ( у Польщі, Румунії),  в США і Канаді.


За межами  України проживає
 Від 11 до 18 млн. українців









Кор. журналу «Здоров’я» (запитання до лікаря)
-         Найціннішим для людини є – здоров’я. Читачів журналу цікавить питання:
-         Як впливає стан здоров’я українців на демографічну ситуацію?

Лікар
-         Проблема здоров’я українців є дуже гострою. Багато населення України хворіє різними недугами, особливо такими як грип, запалення легенів та ін. Здоров’я треба берегти, а якщо захворів, то вчасно з’являтися до лікаря, щоб вилікуватися. Однією з причин високої смертності в Україні є те, що люди не бережуть своє здоров’я.

Кор. журналу «Здоров’я»
-         В якій області нашої держави найвища смертність?

Лікар
-          Найвища смертність у Чернігівській обл. (показ. на карті).
Лікар звертається до колег зробити для відпочинку та покращення функцій організму коротку перерву в роботі.
Фізкультхвилинка
-         Щоб  продуктивно працювати, слід робити перерву в роботі, виконуючи кілька фізичних вправ. Нескладна фізична робота в домашньому господарстві, чергування в їдальні сприятиме підвищенню розумової діяльності.

Соціальна реклама
«Чума XXI століття»
Останнім часом в Східній Європі, зокрема в Україні стрімко поширюється ВІЛ-інфекція. Ця інфекція спричиняє демографічні проблеми в Україні.
 За оцінками експертів, нині в Україні близько 400 тис. людей живуть з ВІЛ, з них понад 10 тис. – діти.



ВІЛ – 400 тис. українців




 Людям дуже важливо вберегтися від  ВІЛ. ВІЛ не має специфічних симптомів, наприклад, висипки, яку можна побачити. Він не проявляється одразу болем чи високою температурою, як, наприклад,  грип. Людина може багато років жити з ВІЛ і навіть не здогадуватися про це.
  ВІЛ не передається побутовим шляхом – через повітря, предмети, їжу, одяг.
 ВІЛ передається через кров.


 Гра    «Фахівці радять»
Розділити твердження на 2-і групи.
                                         
ВІЛ передається

ВІЛ не передається
При використанні нестерильних голок, шприців, інструментів для татуювання та пірсингу

При переливанні інфікованої  крові чи пересадці донорських  органів.

Від ВІЛ-позитивної матері до дитини під час  вагітності і пологів.

При статевих контактах
Через повітря, воду, продукти харчування, одяг, посуд, постільну білизну

При чханні, кашлі пр рукопотисканні, обіймах.


При спільному користуванні туалетом, ванною, басеном


Через укуси комарів






   Страшним інфекційним захворюванням є синдром набутого імунодефіциту – Сніду.
  Захворювання викликається вірусом  імунодефіциту людини (ВІЛ). Попадаючи у кров, він проникає у клітини (лімфоцитів), які відіграють в організмі захисту функцію, руйнує їх і порушує імунну систему. Хвороба «підкрадається» непомітно і розвивається після тривалого прихованого періоду, який продовжується від кількох місяців до 4-6 років.


Для подолання епідемії ВІЛ/Сніду важливо об’єднати зусилля  держави і кожної окремої людини.
 Держава забезпечує контроль донорської крові та  стерильність у лікарнях, здійснює безкоштовне тестування на ВІЛ-інфекцію.
   За допомогою міжнародних донорів тисячі ВІЛ-позитивних людей  отримують лікування, яке продовжує їхнє життя.  Вагітні жінки мають доступ до лікування, яке збільшує шанс народження здорової дитини.
  Але здолати епідемію можна тільки тоді, коли кожен  сам відповідає за своє життя і здоров’я.

Алкоголізм
Люди, що вживають алкоголь, хворіють на 20-30% частіше, ніж звичайно. З цієї ж причини вдвічі частіше втрачають працездатність.
  В алкоголіків у 2-2,5 рази більше виникають розлади психіки, гіпертонія, хронічні захворювання легень, туберкульоз.
  Пристрасть до спиртного вкорочує вік людини на 15-20 років.
  У 40% пияків розвивається хвороба серця. Найчастіше вони хворіють і на цироз печінки.
 Надзвичайно згубно позначається алкоголізм на здоров’ї потомства.
  Алкоголізм руйнує тканину легень, викликаючи у 4 рази  частіше, ніж у непитущих, гнійний бронхіт, пневмосклероз.
 У 18 разів частіше під дією спиртного виникають захворювання органів травлення.
- Чи можна це зло перемогти?
Це зло можна перемогти. Найкращий спосіб не стати алкоголіком – не вживати спиртного взагалі.

Антиреклама

          Увага:
отруйний коктейль! 


Сьогодні відомо, що тютюновий дим містить понад  4000 різних хімічних сполук, серед яких найбільш небезпечними є нікотин, чадний газ, смоли і радіоактивний полоній.
  Нікотин – надзвичайно сильна отрута,  яка швидко всмоктується в кров і за 7 секунд розноситься по всьому тілу. Організм підлітка дуже чутливий до нікотину.
Чадний газ ( оксид вуглецю) – газ, який міститься у викидних газах автомобілів. Він небезпечний тим, що заміщує кисень у крові курця. Це може викликати серцевий напад. Молоді люди, які  курять, страждають від серцевих нападів у 7 разів частіше за своїх однолітків.
  Смола  в’язка чорна речовина, яку використовують для будівництва доріг. Під час куріння мікроскопічні капельки смоли потрапляють у легені. Як правило, це спричиняє захворювання дихальних шляхів. Активне куріння є причиною 85% випадків раку легень.
 Важкі   захворювання вражають курців зі стажем. Але є ті, хто недавно почав курити, помічають деякі зміни. У них розвивається ранковий кашель, який так і називають – «кашель курців».
  А для дітей і підлітків дуже шкідливо навіть вдихати тютюновий дим. Діти, які час від часу дихають повітрям, насиченим тютюновим димом, мають слабкий імунітет, частіше хворіють на грип та застуду, у них нерідко розвиваються важкі захворювання органів дихання.
Наркотики 
Наркотики - одна з найболючіших проблем сучасності. Часто ми чуємо про злочини, скоєні наркоманами, зруйновані долі і вкорочені життя. Дуже важливо молоді не піддаватися цій спокусі. Ніяка сила не захистить людину, якщо вона цього не хоче.
   Тому не забувайте:
Ви з’явилися на цей світ не для того, щоб марнувати            своє життя і життя рідних.
Ви- неповторна особистість, у вас є своє призначення, свої мрії, які ви повинні здійснити.
Наркотики загрожують життю. Вони можуть спричинити смертельне отруєння, зупинку серця чи серцевий напад. Найпоширенішою причиною смерті є передозування. Вживання наркотиків має і віддалені наслідки для життя і здоров’я – безпліддя, тяжкі психічні захворювання. Наркомани «зі стажем», зазвичай мають цілу низку смертельно небезпечних хвороб: сифіліс, гепатит В, СНІД.
  Наркотики руйнують здатність тверезо мислити і приймати відповідальні рішення. Під їх впливом люди частіше потрапляють у небезпечні ситуації, наприклад, за кермом автомобіля, у човні, за верстатом – будь –де, коли необхідна увага, швидка реакція, обережність.
  Руйнується соціальне оточення наркомана. Він кидає навчання, втрачає роботу, змушує страждати свою родину. Наркоман вступає у конфлікт із законом, прокладає собі дорогу до в’язниці.
     Наркотики
1.   Загрожують:
Серцевим нападом
Отруєнням
Передозуванням
Зараженням небезпечними хворобами
2.   Руйнують соціальне середовище
3.   Погіршують матеріальне становище
4.   Залучають до протизаконних дій
Ніколи не зайве повторювати для себе: «Я прийшов у цей світ не для цього! Моє життя – це життя без сигарет, алкоголю і тим більше, без наркотиків!»
   Кор. газети «Факти» ( запитання до статистика)
-        Яка кількість населення України?
-        Кількість населення збільшується чи зменшується?
-        Хто переважає в статевій структурі: чоловіки чи жінки?
Статистик
Населення України продовжує зменшуватися. Загальна кількість населення становить трохи більше 42,8 млн. чоловік. Кількість жінок в Україні перевищує кількість чоловіків.

Чисельність населення в Чернігівській області  станом на 1 січня 2015 р.
Чернівська обл.
 1047000 (осіб)
м. Прилуки
58456 (осіб)



Людина є найбільшою цінністю, а її життя - одним  з основних природних благ. Без нього всі інші блага, права і свободи втрачають своє значення. Виходячи з цього ст.27 Конституція України проголошує:
« Кожна людина має невід’ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов’язок  держави – захищати життя людини. Кожен має право захищати своє життя і здоров’я, життя і здоров’я інших людей від протиправних посягань»
Практично це означає, що  держава повинна вживати ефективних заходів щодо боротьби зі злочинністю, максимально сприяти розвиткові медичної допомоги, забезпечувати послідовне покращення умов життя людей, особливо неповнолітніх, інвалідів, осіб похилого віку, адже все це впливає на демографічну ситуацію в Україні.

Кор. газети «День» ( запитання до етнографа)
-        Люди яких національностей разом з українцями складають населення України?
-        Яка мова в Україні є державною?
Етнограф
-        Оскільки корінне населення в нашій країні – українське, то державною є українська мова. В Україні проживають  росіяни, євреї, поляки, білоруси, молдовани, угорці, болгари та інші.
Уч. Люди різних націй, які мешкають на території нашої Батьківщини повинні вивчати і поважати укр. мову. У своїх творах українські письменники і поети закликали бути  уважними до рідної мови.
 - Давайте згадаємо рядки вірша М.Т. Рильського «Мова»
Мова
 Як парость виноградної лози,
плекайте мову. Пильно й ненастанно
політь бур’ян. Чистіша від сльози
вона хай  буде. Вірно і слухняно
нехай вона щоразу служить вам,
хоч і живе своїм живим життям.

Прислухайтесь, як океан співає –
Народ говорить. І любов і гнів
у тому гомоні морськім. Немає
мудріших, ніж народ, учителів;
у нього кожне слово – це перлина,
це праця, це натхнення, це людина.
-        Кого автор вважає наймудрішими вчителями рідної мови?
-        Як поет закликає берегти рідну мову? (висловлення думок щодо розуміння змісту даних слів)
Наприкінці прес-конфепенції спеціалісти малюють спільний плакат-заклик.
Уч. В Україні склалась несприятлива демографічна ситуація. Як нам можна розв’язати цю проблему?  ( Учні пишуть на великому аркуші паперу свої думки. Вчитель підштовхує учнів до думки про те, як можна покращити своє здоров’я, щоб довше жити. Не курити, не ходити роздягнутими в холодну пору року, не вживати наркотиків, алкоголю і т.д)

Випуск  вісника  «Колаж думок » ( колективна творча справа)
II.               Заключна частина
            Підсумки конференції.
Ведучий (учитель)  читає спільно випущений журналістами  вісник «Колаж думок», дописують висновок-заклик «Бережіть здоров’я!» і на перерві вивішують у коридорі.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
(- Сьогодні на уроці…)
             Оцінювання  учнів
 (Підбадьорюю  учнів, що всі спеціалісти компетентні в своїх галузях роботи).
             Підготовка до перерви
-         На закінчення послухайте вірш Валентини Полинок
Молитва до Волинської Богоматері
Діво Пресвятая –
Матір матерів,
Пригорни до серця,
Всіх своїх синів.
Освіти їх душі світлом золотим,
Виповни любов’ю неспокійний дім.
Научи, як землю вберегти від зла,
Розумом, діянням і крилом тепла.
Зоряна Богине, сонце доброти,
Землю України
Щастям освіти.

Під звуки мелодії (Гімн Українських Січових срільців «Ой у лузі червона калина») вчитель висловлює побажання дітям.
-Діти, ви – наша надія, ви майбутнє нашої держави. І дуже хочеться, щоб ви виростали справжніми українцями: з палкими серцями, добрими думками, чистими, щирими душами. Погода в природі не залежить від нас, а погодою в наших душах ми можемо керувати.
 

Примітка.
Урок-прес-конференція проведений для повторення та узагальнення вивченого матеріалу. Учні заздалегідь об’єднуються в пари, одні з них виступають в ролі кореспондентів преси, а інші в ролі спеціалістів  з конкретних питань. Велике повідомлення читають.
Список використаної літератури
1.     Географія та основи економіки в школі, –К., 2003.
2.     Нестандартний урок географії/ Укл.В.М.Андреєва. –Х.:Вид.група «Основа»,2005.
3.     Програма з географії  для 6-9 кл.спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей  /Поліграфкнига Липа В. О., Одинченко Л. К.,2010
4.     Технології в навчанні географії – Х.: Вид.група «Основа», 2004.















Немає коментарів:

Дописати коментар